Affi & Monica's

i tanke og handling

Pepperkakekliss

Å bake pepperkakehus er i utgangspunktet en grei affære. Kjøp en boks ferdig pepperkakedeig på Rimi, dump den på et flatt underlag, hiv på en dæsj mel, kjevle ut deigen til den er flat, skjær ut 4 rektangler og to til med spiss på, skjær hull til vinduer, skjær hull til dør, hiv hele sulamitten i ovnen, stek til det brunes i kantene, ta plata ut av ovnen, kjøl ned, smelte sukker, lim sammen flatene og vips så har du et mer eller mindre greit pepperkakehus. Såre enkelt.

Slik pleier vi å gjøre det her i huset, noe som er helt greit men litt kjedelig i lengden. Det er da kreativiteten kommer inn i bildet og roter det hele til. Lei av det årlige pepperkakehuset, maken til fjorårets og året før der igjen bestemte jeg meg for å finne på noe nytt i år.

Pepperkakekliss

For å feire at det bare er et år til den nye Star Wars filmen “The Force Awakens” kommer på kino, tenkte jeg at det hadde vært artig å lage en pepperkakevri med Star Wars som tema. Som tenkt, så gjort. Jeg gikk i gang med liv og lyst og bestemte meg for å lage selveste Millennium Falcon av pepperkakedeig. Jeg fant frem «Haynes Millenium Falcon Modified YT-1300 Corellian Freighter Owner’s Workshop Manual» for å finne greie skisser av målene slik at jeg kunne lage maler å skjære deigen ut i fra. Men da ble det ganske raskt klart for meg at akkurat dette romskipet vil bli et altfor omfattende prosjekt for en overivrig hobbykonditor. Ok, plan b. “Da satser jeg heller på noen enklere romskip,” tenkte jeg i mitt stille sinn. Etter nøye vurderinger kom jeg frem til at jeg ville lage en “TIE fighter” og en “X-Wing”. Det viste seg å være ganske komplisert det også, men jeg lot meg ikke stoppe nå.

I retrospektiv innser jeg at jeg nok burde stoppet da. Fire kvelder gikk med til prosjektet. Fire kvelder med kliss, klass, brannsår på fingrene og et betydelig antall ukvemsord. Til slutt var det endelige resultatet klart. Var det verdt strevet? Ehh… nei, men det ser greit ut på avstand.

pepperkakeskip

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 23.12.14 av i Hverdag med stikkord , , , .

Arkiver

Kategorier

