Affi & Monica's

i tanke og handling

Dagstur til Reykjavik: Formiddag

Hva gjør du når forholdet skranter? Jo, drar partneren med på weekendtur uten unger for å revitalisere forholdet. Hva gjør du når forholdet renner over av lykke og forelskelse? Jo, drar partneren med på weekendtur uten unger for å dyrke den intense kjærligheten. Hva gjør du når forholdet er på det jevne? Jo, drar partneren med på weekendtur uten unger for å slippe unna ungene.

Vel, jeg og kona bestemte oss for å dra på barnefri kjærlighetsferie for første gang på 7 år. Valget falt på Island og Reykjavik.Dyp søvn på flyet

Ivrige slektninger ilte til og tilbød seg bistand til barnepass og avlastning. Jeg fikk ansvaret for å booke hotell og kjøpe flybilletter. Det slipper jeg neste gang. Det som skulle bli tre dager i Reykjavik ble i praksis en dagstur. Jeg slo til på en fiks ferdig pakketur som var et par tusen billigere enn alle de andre alternativene. Veldig fornøyd med egen innsats og min måteholdenhet solte jeg meg i glansen av meg selv. Først i etterkant finleste jeg flyrutene som innebar fly fra Sola fredag ettermiddag til Kastrup med innlagt ørten timer ventetid, før flyturen gikk videre til Keflavik etterfulgt av flybuss til hotellet akkurat i tide til å tøkke seg inn under dyna og sove søtt. Lørdagen skulle vi altså ta for oss Reykjavik. Hjemreisen søndag skulle foretas fra Keflavik kl. 08:00 lokal tid. Det betød i praksis å stå opp kl. 05:00 søndags morgen for å rekke flybussen kl.05:30. Med andre ord en forholdsvis aktiv lørdag for å rekke over alt vi hadde planlagt. Skikkelig avslappende ikke sant?

A handsome hunk on Iceland08:07 lørdags morgen, opp og hopp, svoveldusj, frokost og kaffe! Klar som et egg for å ta for seg, og gjøre sagaøyas hovedstad utrygg. Reykjavik er jo ikke verdens største by så vi tenkte at det sikkert bare var en tre-fire minutters gange ned til sentrum fra hotellet, så vi droppet taxibestilling og tok bena fatt. Gåturen ned til sentrum varte og rakk noe utover de tre-fire minuttene vi hadde sett for oss. Greit nok det, men de to varmegradene gjorde ikke turen særlig behagelig, heller ikke kulingen fra nordpolen. Omtrent 20 minutter etter at vi forlot hotellet kunne vi skimte et landemerke i det fjerne. Vi holdt stø kurs i blesten og kunne omsider tumle inn dørene på Harpa.

Harpa er et overdådig, prangende og monumentalt byggverk som blant annet rommer Reykjaviks opera. Bunnfrosne som vi var, var det bare å hive seg over kaffe og varm Harpakakao i Harpas egen kaffebar for å tine litt før vi hastet videre. Vi hadde jo et tett program, må vite.

Forrige gang jeg var på Island prioriterte jeg bort innkjøp av sånn tjukk genser som alle islendere og besøkende av øya har, og angret litt på det. Denne gang måtte jeg altså ut på shopping. Jeg ble anbefalt Handprjónasambandið  av en ullkyndig person som mente at her var det mulig å gjøre et kupp. Og for all del, det startet bra. Etter en bokstavelig talt trang start i døra hvor vi måtte trenge oss gjennom en stim av mennesker som også hadde fått gode ullvaretips, ramlet vi inn i et forholdsvis trangt kjellerlokale med ullvarer stuet fullt fra gulv til tak.

Bak disken sto det en fager norrøn skjoldmøy av typen du finner på gamle plakater fra Eidvoldsamlingen.

Jeg kan vanskelig nekte for at magemålet har utvidet seg noe opp gjennom årene, men var ikke helt mentalt forberedt på å lete i XXXL hylla i ullvarebutikken for å finne en islandsgenser som passet meg. Det er helt sant, trippel-X, kødder ikke engang. Jeg trodde faktisk jeg hadde slanket meg noen kilo, så dette var et aldri så lite slag i solar plexus. Får meg til å lure på om det er noen sammenheng mellom størrelsen på hestene og størrelsen på folka her oppe. Har evolusjonen bare stoppet opp i det kalde klimaet? Faktisk endte jeg opp med den største genseren vi fant i butikken.

Sett med norske øyne er prisene like små som hestene, …og da følgelig folka. Betalte i overkant av 20 000 islandske spenn for en forholdsvis stor håndstrikket genser. (Ta bort en null og del på to minus litt til, så har du omtrent norsk rate.) Ikke så aller verst. Slik foregikk betalinga:

Den fagre møya: «Would you like to pay in today’s exchange rate or be charged at the end of the month?»

Den staute vikingen (med en lett hånlig latter): «Well, you just might have your economy back on it’s feet by then, so I’ll go for today’s rate.» Ikke antydning til å dra på smilebåndet. Tvert imot, helt snurp. Jeg må anta at tiden ikke har leget alle sår og at Islenderne ikke er helt klare for plumpe og flåsete kommentarer om effekten av finanskrisen riktig ennå.

Jeg hadde jo vært her før og «vet min vei rundt byen» som de sier på et annet språk i engelsktalende land. Neste planlagte stopp var derfor å få seg en beta skikkelig fish n chips til lunsj. Da måtte vi strene gjennom hele byen til vi kom til havna. Der ligger det en masse fiskerelaterte etablissementer. Og her finner man altså verdens beste fish n chips, som min kone nå også kan bekrefte.

HallgrimskirkjaNåvel, lunsjen unnagjort og vi måtte haste videre. Er man turister, så er man turister. Derfor er det obligatorisk å ta for seg alle kirker av en viss størrelse i alle byer man besøker. Så også i Reykjavik hvor det bare finnes en opplagt kandidat, nemlig Hallgrímskirkja. Det må jeg si, det er en av de flotteste kirkene jeg har sett. Moderne og stilig i bare betong, og majestetisk som en katedral fra 1300 tallet.

Neste stopp var det lokale markedet. Et skikkelig «flea market»  på godt Islandsk. Verdt å ta turen innom hvis du har en halvtime til flyet går og har glemt å kjøpe presanger til ungene. Her finnes all slags rusk og rask du absolutt ikke behøver. Man vasser i brukte bøker på islandsk, ullvarer, brukte klær og sko, fine badehåndklær med bilder av nakne damer på, gamle LP plater, cd’er, kassetter og alskens annet snadder. Jeg fant forresten en nydelig LED belyst Buddhastatue i hard plast med rennende vann! Jeg falt pladask, men kona satte seg selvsagt på bakbena. Akk, nok en bitter skuffelse i mitt usle liv… Den var ikke ulik denne.

Følg med for å få med deg den nervepirrende fortsettelsen…

2 comments on “Dagstur til Reykjavik: Formiddag

  1. Tilbaketråkk: Dagstur til Reykjavik: Aften… faktisk! | Affi & Monica's

  2. Alvin
    22.08.14

    There’s certainly a lot to find out about this subject.
    I like all of the points you made.

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 16.04.13 av i Hverdag, Reise med stikkord , , , , , , .

Arkiver

Kategorier

