Affi & Monica's

i tanke og handling

Enda et reisebrev fra syden

Sommeren 2011 skrev seg inn i historiebøkene som sommeren da værgudene hadde det morsomt på alle Vestlendingers bekostning ved å la temperaturen ligge stabilt på desembernivå. Så, for å sende et aldri så lite «fåkk ju!» i retning værgudene bestemte vi oss for å dra til Kreta sommeren 2012, ene og alene for å sikre oss noen etterlengtede solstråler i fjeset. Kreta er øya hvor det i gjennomsnitt faller 0 mm nedbør i løpet av juli måned så det var ingen tvil. Avreise 6. juli.

Copyright: Alf-Helge Mitchell

Valget falt på pakketur med Star tour. Ingen av oss hadde vært på charterferie før, så vi var spente på om det ville leve opp til fordommene. Tro meg, forventningene ble innfridd til fulle. Det var som å oppleve 3 Busserulls’ Pakketur te Spanien fra første til siste vers.

Flyturen sydover gikk utmerket. Ungene sov stort sett hele turen så vi voksne fikk rikelig tid til å studere våre felles charterturister. Vi fant fort ut at vi skilte oss klart ut fra den gemene hop. Alle de andre på flyet hadde enten ligget i tørrtrening under et solarium i månedsvis, eller så var dette noe de foretar seg jevnlig, så som annenhver uke , for alle sammen var ferdig brunet allerede. Copyright: Alf-Helge MitchellVi skilte oss klart ut i massen med våre blåhvite ansikter, for ikke å snakke om legger og lår. Kanskje det er lurt å sole seg ferdig før man drar, så kan man ha fokus på å utforske nattelivet for så å ta nærstudier av sengemidden på dagtid for de som ønsker det?

Ved ankomst Chania ble vi geleidet til bussen av en snedden liten kjeks fra Sverige som tydeligvis hadde fått seg en flunkende ny skriveblokk som hun stolt strakte opp i været så alle kunne se hvor fin den var.

Hotellet
var fint det. Det inneholdt alt man trenger på sydenferie: Hver vår seng, badebasseng og en bar med rikelig utvalg av leskende drikker.

Ungene tilbrakte mesteparten av tiden i bassenget, mamma slumret på ei solseng mens undertegnede trivdes best i skyggen… ved baren.

Copyright: Alf-Helge Mitchell

Vi fant rimelig raskt ut at det var ett fett hvor vi gikk for å spise middag om kveldene. Restaurantene lå på rad og rekke så langt øyet kunne se, men alle, uten unntak, hadde nøyaktig samme meny. En skulle tro at en eller annen luring av en tavernaeier ville forsøkt å gi seg selv et konkurransefortrinn ved å variere utvalget noe i forhold til konkurrentene, men neida, alle kunne tilby de samme rettene. I følge min logikk vil jeg tro at de to restaurantene ytterst i hver ende av rekken vil knuse de andre når det kommer til inntjening, for det er ikke snakk om at en levende sjel kommer seg sulten forbi innkasterne som står og lokker kunder inn på restauranten. Stakkars han som eier bedriften som ligger i midten, han må nok spise maten sin selv for ingen turister har mulighet til komme i nærheten av restauranten hans.Copyright: Alf-Helge Mitchell

Hvis noen kan lese sydensk så finner de helt sikkert ved selvsyn at det står i alle middelhavslandenes Lov om turisme med vedtekter anno 1971 – §1, 1. ledd, at «(..) turister skal forulempes på følgende måte ved bespisning på lokale tavernaer: Turister fra skandinavia skal utelukkende overfalles av svette menn med likegyldige øyne og store falske smil, som før turisten får tenkt den første bokstaven i ordet «NO!» har overtalt vedkommende til å komme inn i tavernaen og befinner seg vel plassert ved et bord, har allerede bestilt en tre retters og skal til å velge en eller annen sur vin som han normalt aldri ville gitt fem flate øre for i innkjøp, langt mindre konsumere da han normalt foretrekker øl. Det forventes videre at omtrentlig antall måltider for en vanlig familie fra Skandinavia skal ligge rundt 5-7 på en normal aftentur langs strandpromenaden.» Videre står det i lov om turisme med vedtekter anno 1971 – §1, 2. ledd, at «Turister skal videre fornedres ved å måtte avtrede på minst mulig ærefullt vis. I praksis vil det si at toalettforholdene skal være av en så dårlig standard at de lokale kakerlakkene vil foretrekke å gjøre sitt fornødne i grøftekanten utenfor den enkelte taverna. Videre skal avlukkene være så små at turisten skal være tvunget til å måtte tråkke oppi toalettskålen som, og det understrekes; aldri skal rengjøres, for i det hele tatt å klare å presse seg inn i avlukket. Hver Taverna forplikter seg til å demontere spylefunksjonen på alle enheter, det være seg toaletter, pissoarer og håndvasker. Såpedispensere monteres ikke.»

Uvitende om hva det innebar å være på chartertur, så må det sies at vi gikk i et par feller under vårt opphold på Kretas nordkyst. Et eksempel på det var da vi bestemte oss for å benytte oss av Star tours generøse tilbud om busstur til Knossos.

Copyright: Alf-Helge Mitchell

Noen som har sett dette motivet før?

Det viste seg å være en affære som innebar å sitte 6 timer i buss mens en dansk fyr bablet i vei over høyttaleren om ett eller annet på dansk, besøk på verdens minste arkeologiske museum i Rethymno, 2 timers shopping og bespisning i Iraklio og til slutt en times tid i Knossos. Tempelet på Knossos var en fantastisk opplevelse, det andre kunne vi gjerne vært foruten. Forresten, han dansken hadde også fått seg ny skriveblokk, for han gikk også og viftet med den opp i lufta.

Vi hadde noen fine opplevelser på turen vår også. Min favoritt var da vi dro på biltur i leiebil. Vi kjørte på kryss og tvers av øya en hel dag og fikk virkelig sett oss omkring.Copyright: Alf-Helge Mitchell

Sistedagen ble litt stress da vi fant ut at vi hadde vært så aktive i løpet av den uka vi hadde vært på Kreta at vi rent hadde glemt å slikke sol. Derfor skulle vi ta igjen det tapte og sole oss litt intensivt siste dagen. Ikke lurt. Anbefales ikke. Ta heller solarium før du drar hjemmefra.

Copyright: Alf-Helge Mitchell

Om vi skilte oss ut fra massene under flyturen ned til syden, så kan man ikke akkurat påstå at vi blendet perfekt inn på hjemturen heller. Tvert i mot! I stedet var det to sjokkrosafargede personer som sto i skarp kontrast til de nugattibrune kroppene som noe slitent ramlet inn på flyet med destinasjon Sola airport, Stavanger.

2 kommentarer på “Enda et reisebrev fra syden

1. Terje
    24.07.12

Som eg alltid har sakt, syden er ikkje nåke for meg

2. alf-helge
    09.08.12

@Terje: Som en svane i en andedam kanskje?